Tuesday, February 26, 2008

Sembang-sembang Subsidi

Semalam dan hari ini rata2 pemimpin UMNO mengulas bahawa harga minyak "tidak semestinya" naik (bak kata NAjib) selepas Pilihanraya Umum ke-12.

Rakyat Malaysia kita pon apa lagi..percaya la..sebab dah pemimpin besar yang bagitau, tak kan menipu,ye tak?

Senario yang sama pernah berlaku ketika Pilihanraya Umum ke-11, rata-rata Pemimpin UMNO tabur dengan janji2 manis...barang2 dijanji tak kan naik, minyak tak naik, projek2 pon meningkat naik... tapi alih-alih apa yang jadi? Semua naik, sampai darah pon turut sama naik. Rakyat pon protes... kata kerajaan tak prihatin la, tak ambil berat kebajikan rakyat la, itu la..ini la... Tapi bila dapat naik gaji sikit, bila dapat kain pelikat sikit, bila dapat rokok sebatang dua, bila dapat turap jalan depan rumah sikit...terus lupa...terus puji melangit kerajaan. Amat murah harga diri rakyat kita...rupa-rupanya nilai rakyat kita hanyalah bersamaan dengan harga kain pelikat, rokok dan jalan tar...kesian.

Perkara yang sama berlaku bila MAnifesto BN diumumkan bersempena Pilihanraya kali ini. Rakyat digula-gulakan dengan SUBSIDI-SUBSIDI yang telah ditabur kerajaan sepanjang sepenggal memerintah. Makcik Bedah, Pakcik Mail, Mak NAb, Tipah, Sema'on semuanya apa lagi...percaya la...terus lupa kesengsaraan yang pernah ditanggung sebelum ini.

Apa yang nak dihairankan dengan SUBSIDI-SUBSIDI semua tu? Apa yang hendak dikagumkan? Tak paham betul. Bukannya Subsidi2 semua tu keluar dari poket Pak Lah, Najib, mahupun si poyo Khairy tu. Itu semua duit rakyat, duit hasil titik peluh serta keringat semua rakyat...sebenarnya rakyatlah yang menjadi penyumbang utama kepada pembangunan negara.

Seharusnya, SUBSIDI bukanlah PILIHAN kepada kerajaan, tetapi ia adalah KEMESTIAN yang harus diberikan kerajaan.

Apa objektif utama Pemimpin-pemimpin yang telah dipilih oleh rakyat? Tidak lain dan tidak bukan adalah untuk BERKHIDMAT kepada rakyat, dan bukannya untuk memBOROIkan perut dengan duit rakyat.

Apabila bercakap mengenai BERKHIDMAT untuk rakyat, maka SUBSIDI adalah natijah kepada BERKHIDMAT untuk rakyat. Apa lagi yang boleh disumbangkan kerajaan kepada rakyat? Pembangunan? Mana satu pembangunan yang benar2 memberi manfaat kepada rakyat secara menyeluruh?

Tak dinafikan, pembangunan menjana ekonomi negara dan pada masa yang sama memberi manfaat kepada rakyat. Tapi persoalan yang sama diajukan, ke mana hasil ekonomi tersebut disalurkan? Perut anak menantu sendiri?

Bila ada kerugian, kerajaan menyeru rakyat untuk sama2 menanggung rugi. Tapi bila untung, rakyat dilupakan. Contohnya? Harga minyak la,apalagi. Bila harga minyak naik, kerajaan pon terhegeh2 merayu rakyat sama2 menampung kenaikan tersebut dan menaikkan harga minyak. Tapi ke mana perginya kerajaan yang prihatin itu bila harga minyak turun?? Itu lah dia... KERAJAAN AMAT PRIHATIN MENGAJAK RAKYAT BERKONGSI BILA KERUGIAN, TAPI BILA ADA UNTUNG RAKYAT TERUS DIANAK-TIRIKAN.

Justeru, rakyat perlu sedar...rakyat perlu bijak memilih pemimpin yang meletakkan KEBAJIKAN rakyat sebagai keutamaan, dan bukannya jadi terbalik...rakyat pulak yang pening nak fikir kebajikan perut-perut yang makan hasil titik peluh duit rakyat