Thursday, October 21, 2004

Kisah Sebenar Pembunuhan Kejam Pelajar Malaysia Sekeluarga di Mesir

Terpampang di dada2 akhbar baru2 ini berkenaan kes pembunuhan pelajar Malaysia di Mesir di pagi awal Ramadhan; Zaki B Ayub, isterinya Norhayati Bohari serta anak-anaknya, Siti Maryam Hafizah (3 tahun) dan Muhammad Muaz Hafiz (11 bulan). Ia berlaku sekitar jam 9 pagi (3 ptg waktu Malaysia) pada 15 Oktober bersamaan 1 Ramadhan.
Semalam, saya bertanya kepada kakak saya yg berada di Mesir berkenaan kes tu. Jadi, kakak saya beritahu sedikit sbyk apa yg berlaku sebenarnya. Semoga menjadi iktibar kpd kita semua...
Al-Marhum dan isterinya adalah junior 3 thn kpd kakak saya di Kolej Islam Sultan Alam Shah (KISAS) dulu.
Semua cerita ni diceritakan balik oleh pembunuh tu slps ditangkap pihak berkuasa. Pembunuh tu org Indonesia... kawan baik kpd Zaki. Sehari sebelum kejadian, Indon tu dtg ke rumah Zaki utk pinjam duit krn perniagaannya berdepan dgn hutang yg banyak... sekitar 16 ribu dolar (bersamaan lbh kurang RM64 ribu ringgit!!). Indon tu tahu Zaki banyak duit sbb Zaki berniaga tukar duit (pengurup wang). Zaki tak bagi... dan jirannya ada dgr mereka berkelahi sehari sblm hari kejadian.
Keesokkannya, dlm jam sekitar 9 pagi.. berlaku pembunuhan. Pada mulanya Indon tu tikam Zaki. Isterinya cuba menghalang, tetapi ditikam juga. Indon tu mula panik dan takut. Dia kumpul semua anak2 Zaki dekat dgn mak mereka... terus dibakarnya bilik tu tanpa sebarang belas kasihan kpd anak2 kecil tu. Yg lebih menyedihkan, anak2 tu mati dalam keadaan memeluk mak mereka.... Apalah daya mereka, sekitar 3 thn - 11 bln.... manalah tahu utk melarikan diri.
Apa yg menyedihkan adalah apa yg berlaku kpd anak2 tu... dibakar hidup2. Saya dpt bayangkan... mereka ketakutan sgt2 bila tgk api memarak, lg2 pulak bila tgk ibu mereka terlantar mcm tu... tak tahu apa nak dibuat.. lari? minta tlg? Apa yg mereka mampu lakukan hanyalah menangis... menangis... dan menangis... sambil memeluk ibu mereka yg terlantar kaku.
Pembunuh tu memang kejam... umpama binatang... tak berperikemanusiaan.
Sebabnya hanyalah kerana hutang... kerana hutang dan wang manusia sanggup bunuh kawan baik sendiri. Sebab tu lah kesan hutang ni amat bahaya... pengajaran yg amat besar kpd kita semua. Rasulullah SAW pon ada ajar kita doa minta Allah SWT jauhkan diri dari hutang:
Ya Allah.. aku berlindung kpd-Mu dr sedih dan duka
Aku berlindung kpd-Mu dari sifat lemah dan malas
Aku berlindung kpd-Mu dari sifat bacul dan kikir
Aku berlindung kpd-Mu dari beban hutang dan penindasan orang
Kita doakan agar mereka tergolong dlm golongan syuhada' dan ahli syurga... ameen..
Al-Fatihah...