Friday, July 25, 2008

Lagi Pasal Kontrak IPP

Semalam aku sempat tengok sekejap je buletin utama. Sebelum ni part berita yg aku paling boring ialah part bisnes...yang meleret-leret pasal saham la, untung sana rugi sini, graf sekejap naik sekejap turun, tokey cina bukak kedai baru la, tokey handphone perkenal handphone baru la... apa yang menarik? Lain la kalau berita nak bagi bonus kat aku ke, nak bagi handphone baru ke, nak bagi aku makan free ke, nak sponsor minyak kereta seumur hidup ke... ha... yang tu baru la best. So, lebih baik aku tengok berita pasal Gerard injured...Liverpool dengan Arsenal berangan nak menang EPL...Chelsea looser...dengan MAN U POWER.

Tapi, semalam aku sempat tengok satu berita berkenaan bisnes ni bila mana Menteri Kewangan Kedua si mamak tu bagitau yang kerajaan sedia memberi pelepasan utk membayar levi keuntungan luar biasa kepada Penjana Tenaga Bebas (IPP) sekiranya mereka bersedia untuk berunding semula berkenaan Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) dengan Tenaga Nasional Bhd (TNB).

Wah... macam pernah aku dengar je cadangan yang macam tu. Idea sapa yek... hmmm... macam aku pernah dengarr... tapi di mana ya....

Mmmm... rasanya cadangan yang macam tu pernah keluar masa sesi mulut berbuih kan? Ala... masa Menteri Penerangan rejim Hadhari duk terketar-ketar berbuih-buih duk cerita pasal retorik Anwar yang nak turunkan harga minyak tu laa...

Kalau tak silap aku, puak2 rejim Hadhari asyik 'attack' je dan kata Anwar retorik dan tak bagi idea yang tepat macam mana nak turunkan harga minyak.

Tapi, sekarang Mama(k)nda Menteri Kewangan tiba2 nadanya sama pulak dengan Anwar untuk runding semula berkenaan kontrak IPP... Mama(k)nda Menteri Kewangan pon sama2 nak retorik jugak ke?

hai...retorikk...retorik...