Tuesday, January 13, 2009

UMNO Tak Ada Jawatan Pun Kaya Raya-Ref Malaysiakini

Aku agak tak bernafsu untuk update blog ketika ini, tatkala melihat rakyat Palestin dibuli macam binatang di Gaza. Rasa sedih dan marah pun ada. Setiap hari selepas solat aku tak lupa untuk mendoakan saudara-saudara se-Islam di Palestin dan semoga mereka dilindungi dari kezaliman pengganas/zionis Israel yang dilaknat.

So, aku agak sensitif bila dengar beberapa kes melibatkan kekayaan UMNO ni. Berbulu je. Kisahnya gini...

Kenalan aku (senior lawyer yang teramat senior) baru balik family trip dari London. So dia cerita la masa dia nak check-in flight nak balik Malaysia, dia nampak sorang mamat ni yang teramat lah familiar....orang Melayu...pernah berpangkat besar...dan UMNO!

Rupa2nya mamat ni adalah bekas Menteri Besar yang kena smack-down masa Pilihanraya ke-12 baru2 ni. Dah la kalah, Sultan pun tak hendak kat dia. Lobi punya lah sakan, tapi still kena reject. Masa dia 'terpaksa' berpindah dari kediaman Menteri Besar, dia bagitau kepada wartawan yang dia terpaksa menumpang di rumah saudara dia sebab 'kononnya' dia tak ada harta. Bila dia kata begitu, aku pun macam bersimpati la juga sikit. (Sikit ja)

Berbalik kepada cerita kenalan aku ini, dia nampak Mamat UMNO yang kononnya tak ada harta ini bawa bersama2 dengannya beberapa orang (dalam 10 orang) lagi naik flight juga...ke arah sit untuk 1st Class... MAS! Aku ulangi, 1st class MAS!!! Bukan Air Asia ke, Bas Mara ke... tapi MAS! Dah la 1st class, MAS pulak tu! Aaku ulang MAS banyak kali sbb aku rasa hampa semua pun tau betapa mahalnya tambang MAS. Economy class utk MAS pun dah mahal ya amat, ini kan pulak 1st class).

Tambang MAS untuk 1st class KLIA-London seorang saja lebih kurang dalam Rm15 ribu. So hampa semua silalah darab dengan 10 orang. Tak ke mencecah RM150 ribu??

Mamat UMNO ni sekarang bukannya lagi Menteri Besar. Tak ada pegang apa2 jawatan penting dalam kerajaan. Jadi mana dia dapat duit yang sebanyak itu?

Jadi bila pikir2 balik kenyataan mamat ni yang dia ni tak ada harta... aku terus rasa loya dan nak termuntah! Seharusnya, orang yang macam Mamat ni lah yang patut ke hadapan bila kita sibuk mencari sumbangan untuk rakyat Palestin. Tapi kalau dah nama UMNO tu, UMNO lah jugak.

Aku pun terfikir2. Kalau Mamat yang hanyalah 'bekas' Menteri Besar itu boleh kaya sebegitu, berapa kayakah agaknya Mamat2 UMNO seperti Pak Lah, Najib, dan Menteri2 yang lain. Di saat ini juga lah lebih meyakinkan aku yang Mamat2 UMNO semua tak pernah merasai kepayahan rakyat dalam berhadapan kenaikan harga barang dan minyak di saat ekonomi dunia merudum.

Malah, tidak hairan juga Najib berkata Ekonomi Malaysia stabil dan tidak terkesan dengan ekonomi dunia. Sepatutnya, Najib kena re-phrase ayat dia. Bukan ekonomi Malaysia, tapi ekonomi orang2 UMNO yak tak terkesan! Memang lah. Rasuah sana sini.

Kenalan aku yang seorang lagi pulak... yang kini sedang menjadi Legal Exec di sebuah Majlis Zakat berkata, seorang Mamat Menteri UMNO yang 'terlebih' cerdik yang kini menjadi orang atas Majlis Zakat itu, telah mengakibatkan Majlis Zakat itu terpaksa membayar pampasan RM140 JUTA kepada satu syarikat kerana 'breach of contract'. Duit siapa yang digunakan untuk membayar RM140 JUTA itu? Duit Zakat lah... duit orang Islam!

Jika benar2 diperhalusi, seharusnya duit zakat di Malaysia perlu dihabiskan setiap tahun untuk diagihkan kepada orang2 miskin. Tapi, akibat orang2 UMNO yang pegang Majlis Zakat, maka orang2 miskin akan terus miskin. Orang miskin nak minta bantuan zakat, macam2 alasan yang diberikan Majlis Zakat. Tapi kalau UMNO nak guna duit zakat buat projek, semua birokrasi dah ditolak ketepi.

Di Malaysia, kepedihan dan rintihan orang miskin tak perlu diambil berat, kerana yang perlu diutamakan adalah perut orang2 UMNO!