Saturday, April 11, 2009

NIZAR,KABINET BARU,DIKTATOR MAHATHIR/UMNO KEMBALI?

Aduii... Aku bizi sungguh 2 3 minggu ni. Namun Alhamdulillah, dalam ke"bizi"an ini, aku dilimpahkan rezeki dengan kehadiran cahaya mata ke-2... dan terima kasih tak terhingga kepada rakan2 yang mengalungkan ucapan tahniah. Buat kesekian kalinya, aku juga ingin meminta banyak2 kemaafan kepada rakan2 yang tidak diberitahu khabar gembira ini, kerana henpon aku ilang...so banyak nombor yang ilang jugak. Kesimpulannya, jangan la terasa lama2, I'm sowiiiiii... mueheheheh (^_^)

Pada masa yang sama, aku juga punya persepsi yang berbeza2 atas beberapa isu yang melanda negara.

Pertama, Isu Kemenangan PAS di Bukit Gantang. Sekali lagi percaturan strategi menggunakan "anak jati" oleh UMNO tak menjadi. Tapi PAS tak boleh amik mudah atas kemenangan ini. TGNA sendiri berpendapat faktor "simpati" memainkan peranan penting atas kemenangan PAS. Khabarnya, Pimpinan PAS agak bersikap "eksklusif" masa tempoh berkempen dan mengundang rasa tak puas hati di peringkat akar umbi yang bertungkus lumus berkempen siang dan malam. Betul ke?

Che Det pulak masih mengekalkan nada yang lama semasa berkempen... udah-udah lah tu Tok Det... tu tektik "dah lama daahhh...". Kami yang muda2 ni dah tak pakai dah tektik berkempen macam zaman dulu2 tu. Dulu boleh lah kalau nak menipu pon...sebab 24 jam RTM duk berkempen untuk BN/UMNO. Org tua2 bolehlah nak percaya tipu2 semua tu. Zaman dulu2 mana ada "channel" lain nak tgk... balik2 RTM/TV3 tu la jugak yang boleh nak tgk pon. Surat Khabar pon org muda mudi la ni dah tak baca...lebih byk menipu dari yang betul. Yang betul dalam Utusan Meloya pon yang bahagian Keputusan Nombor Ekor ja..yang lain semua munafik dan menipu. Menyampah! Zaman la ni muda mudi dah tak tgk dah RTM/TV3. Lebih baik tgk Channel Awani kalo nak tgk ulasan politik.

Keduanya, isu Kabinet Baru. Kalau hampa perasan, zaman Che Det dulu macam tu lah dia punya pendekatan. Mula2 naik, terus bebaskan tahanan ISA. Tengok la dalam 2 3 bulan lagi...dari 30 yang bebas, 300 pulak yang akan dihumban masuk.

Kemudian dalam soal memilih menteri2, pon sama perangai macam Che Det. Mana2 yang bukan 1 "team", maka akan dicantas....takde nak amik2 hati. Bukannya macam Pak Lah yang sememangnya terlampau baik hati dan kering hati macam tak reti apa2...dan still naikkan team Che Det dalam kabinetnya. So tak hairan lah bapak2 Menteri yang menjadi puppet kepada Che Det ni tak habis2 tikam Pak Lah dari belakang. Tapi sifat "baik hati" Pak Lah ini tak ada pada Najib...sebijik macam Che Det... memang "cruel" dan diktator.

So, tak harian lah bilamana KJ tak naik walaupun dia Ketua Pemuda...sebab dulu Zahid Hamidi pon terima nasib yang sama bila dia ikut telunjuk DSAI utk bangkitkan isu kronisme dan nepotisme. Kalau hampa baca blog Che Det dalam entri dia sebelum Najib umumkan Kabinet baru, Che Det sendiri dengan yakinnya menyuarakan bahawa Najib tak akan naikkan mereka2 yang disabitkan dengan rasuah dan mereka2 yang punyai kaitan dengan Pak Lah. Hasilnya? Memang sah KJ tak naik. Kebencian Che Det pada Pak Lah dan keturunanya sememangnya susah nak luntur. Kebencian Che Det pada Pah Lah dan keturunannya akhirnya berjaya diterjemahkan dalam Kabinet Baru melalui puppetnya..Najib.

Namun, dalam soal KJ ni, aku mmg amat setuju bila KJ tak naik jadi Menteri. Walaupun ada pihak yang bg komen..."alah, sapa2 pon naik kalo nama dia UMNO, sama ja..takyah amik peduli". Tapi bg aku, kita kena amik peduli, sebab duit2 yang Bapak2 Menteri ni nak songlap adalah duit rakyat...duit kita. Jadi, adakah kita still nak biarkan KJ terus boroi dengan duit2 kita? Walaupun tak dpt nak jatuhkan semua taik2 rasuah dalam UMNO ni, tapi asalkan antara kepala taik rasuah macam KJ ni digugurkan pon jadi lah. Sebab memang amat crucial untuk KJ ni digugurkan.

Cuba kita renung kembali zaman Che Det jadi PM...walaupun Che Det ni sama ja sikap nepotisme dia, tapi ia tidaklah ketara dan nampak sgt macam apa yang Pak Lah dah buat. Sepanjang zaman Che Det jadi PM, anak2 Che Det tidak terlalu ke hadapan dalam pentadbiran negara. Tapi zaman Pak Lah, semua benda ikut telunjuk KJ dari mula hingga akhir. Dalam soal duit rakyat hinggalah kepada pentadbiran negara, semua benda di hujung jari KJ. Sebab tu lah tak harian bila Pak lah ni tidur memanjang tak kira tempat...sebab tak ada benda yang nak dirisaukan...sebab semua benda KJ yang aturkan. KJ...KJ...KJ!

Nak termuntah bila aku baca komen Pak Lah bila KJ menang Ketua Pemuda. Kata Pak Lah, KJ menang kerana KJ berusaha kuat. Berusaha kuat apanya Pak Lah oi??? Semua pakai duit la Pak Lah oi...dah terbukti dah KJ tu taik rasuah...wake up la Pak Lah!!

Ketiganya, pasal hukuman gantung sampai mati kepada Sirul Azhar dan Azilah. Aduhai...malu lah satu negara... semua mata dunia sedang tertawakan kita. Najib sampai sekarang tak ulas jurnal dari Perancis pasal kes Altantunya. Apa yang nak ditakutkan Tok Jib oi?? Sirul dan Azhar sendiri dah ngaku yang depa ni tak ada MOTIF langsung utk bunuh Altantunya. Kenal Altantunya pon tidak. Tak kan lah Sirul dan Azhar ni hobi depa memang bunuh orang?! Boring je bunuh orang. Di mana MOTIF nya?!

Tapi bila Najib naik jadi PM ni, rasanya perangai diktator Che Det ni kompom akan berjangkit. Dulu zaman Che Det, sapa2 yang kacau daun dan cuba cuit peribadi dia, ISA lah jawabnya. Semua peringkat dari kehakiman sampai lah kepada polis, didakwa mengikut telunjuk Che Det. Jadi, mari kita lihat sama ada Najib akan buat perkara yang sama bagi menutup cerita yang benar dalam isu Altantunya ini.

Keempatnya, pasal imej Najib. Takut siyuttt. Takutkan apa? Pasal masa depan negara lah. Najib sebelum naik jadi PM lagi dah banyak persoalan yang timbul...macam2 imej yang dikaitkan pasal Najib...skandal...rampas bini org...suka "main belakang"...bunuh. Kemudian Najib juga melaungkan slogan Malaysia untuk semua rakyat tak mengira BANGSA dan agama. Sudah lupakah anda semua dengan laungan Najib pada suatu ketika dahulu yang ingin membasahkan keris dengan darah orang2 Cina?? Aduiii, inikah PM aku yang akan menjadi nakhoda kepada masa depan negaraku?? Toloooooooooooooong!!!! Helppp!! Helpp!!!

Ya Allah... selamatkan hamba-hamba-Mu dan masa depan anak-anak Hamba-hambaMu...ameen.

P/s: Kepada rakan-rakan yang selalu sgt duk bertanya tu especially KIMI, gambar 2nd baby aku ada di Facebook/Friendster. Comel macam bapak dia tak? hahaha!