Tuesday, May 19, 2009

Gempar! Samseng Jalanan Mengganas

Berita Harian:

Berkuat kuasa serta-merta istilah mat rempit ditukar kepada samseng jalanan,
kata Ketua Trafik Polis Bukit Aman, Datuk Abd Aziz Yusof.

Naik geli lah pulak mendengar istilah baru yang nak digunakan tu... "Samseng Jalanan". Macam tajuk pentomen zaman sekolah pon ada... hahaha.

Pertukaran nama ini semuanya gara2 saranan seorang pakar kauseling baru2 ini yang menyarankan agar gelaran Mat Rempit ditukarkan kepada gelaran yang lain kerana rata2 Mat Rempit berasa "bangga" apabila masyarakat menggelar mereka sedemikian.

Sebenarnya dah lama dah cadangan untuk tukar gelaran Mat Rempit tu. Bukan baru2 ni ja.

Cadangan tu ada bagusnya juga. Tapi, kalau setakat nak tukar nama tapi tak ada apa2 impak pon, lebih baik tak payah lah.

Rasanya, terbalik pulak jadinya dan tak mustahil Mat2 Rempit ni jadi lebih suka bila mereka ni digelar Samseng Jalanan. Macho pon ada bunyinya.

Alang2 nak tukar nama, biarlah nama tu gempak, jijik dan lain macam sikit yang akan menyebabkan Mat2 Rempit ni pon tak sanggup nak dengar.

Banyak contoh yang nak bagi nih. Apa kata kalau mereka ini digelar Setan ke, Iblis ke... kan ganaz?

Kalau dalam filem Mat Rempit tu ada dialog yang berbunyi "I Like Mat Rempittt..", mungkin lepas ni susah untuk kita dengar dialog yang berbunyi "I Like Setan..."

Itu contoh je lah. Ada lagi cadangan2 lain yang lebih 18SG. Tapi cukuplah takat itu sebagai contoh. Bukannya apa, pening2 nak pikir tukar nama..tapi akhirnya dapat nama Samseng Jalanan? Aduyaiii... appa barrang???