Wednesday, July 09, 2008

Cerita Bin Binti

Majlis Fatwa Kebangsaan dah putuskan sejak tahun 2000 lagi... anak angkat tak boleh di 'bin' kan dengan si bapa angkat. Tapi JPN masih tak patuh pada fatwa itu sepenuhnya.

Kesannya nanti akan menyebabkan huru hara dan carca merba.

Isu ini kesannya lebih kepada masalah untuk jangka masa panjang... sebab akan berkait rapat dengan soal mahram, nikah kahwin, wali dan waris.

Contoh mudah, Hakimi Shaari mengambil anak angkat bernama Suzardi Maulan. Kemudian dinamakan anak itu Suzardi Maulan bin Hakimi Shaari. Pada masa yg sama Hakimi Shaari punyai anak kandung bernama Nurul Hanany. So macam2 lah masalah boleh timbul... sebab Nurul Hanany dan Suzardi Maulan bukanlah mahram dan mestilah banyak masalah boleh timbul sepanjang bergaul sebagai 'adik beradik'.

Itu tak masuk lagi contoh bila Hakimi Shaari nak wariskan harta pusaka kepada anak-anak. Walaupun Hakimi Shaari mungkin hanya punyai kereta buruk 2nd hand sebagai harta, tapi harta is harta...dan kena bahagi sama rata dengan anak-anak. Kalau dalam Islam, pembahagiannya adalah 2-1 (2 anak laki-1 anak perempuan). Tapi adakah Suzardi Maulan automatik boleh claim 2 bahagian itu? Wah...banyak cantik...mana bley... tak ke haru biru?

Lepas tu kalau masuk isu wali pulok... memang la Suzardi Maulan tak payah wali untuk bernikah dengan Eda sebab dia jantan...tapi bagaimana kalau anak angkat itu bernama Siti Nor Suzarda (perempuan)? Bolehkah Hakimi Shaari menjadi wali kepada Siti Nor Suzarda itew? Ehh...mana bley...sbb Hakimi Shaari bukan bapa kandung. Macam mana kalau Hakimi Shaari sendiri rasa gatal nak menikah dengan Siti Nor Suzarda tu? Wah...lagi la haru biru merah hijau kuning namanya!!

Jadi... sendiri mau pikir lah ye... (^_^)

p/s: Nama-nama di atas adalah khayalan penulis semata-mata...tiada kena mengena dengan yang dah mati...yang hidup mungkin ada

--------------------------------------------

Ok, just nak komen pasal poll kat sebelah nih. Keputusannya seperti diketahui:

Blog ini perlu...

teruskan mengkritik kerajaan secara (sound direct)... mendapat 71% undi

teruskan dengan tulisan politik ... mendapat 14% undi

ditutup ...mendapat 28% undi







Wah...'usul' untuk menutup blog ini memberi saingan sengit nampaknya...hahaha. Tapi majoriti memberi undi untuk terus sound direct BN, so apa aku peduli, kita terus belasah!! harharharrr