Monday, July 14, 2008

Kontrak Sosial

Sekarang, semua orang tak kira kaum dan agama sudah berani mempersoalkan Social Contract... di mana yang terbaru dicetuskan oleh Majlis Peguam (sekarang lebih baik ditukar nama kepada Parti Peguam Cina+India).

Setelah sekian lama Perlembagaan Persekutuan menjadi nadi dan tunjang kepada Negara, kini ia tidak lagi dilihat sebagai sebuah Perle
mbagaan yang relevan...kerana terdapat beberapa peruntukan yang memberi hak istimewa kepada bangsa Melayu seperti hak Bumiputra, Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan agama Islam sebagai agama Persekutuan.

Sekarang semua dah
berubah dan 'double standard'... jika kaum Cina dan India mempersoalkan tentang hak-hak orang Melayu, maka ia tidak mengapa dengan alasan ia adalah isu hak asasi manusia (yang menambahkan benci aku pada puak2 pejuang human right). Tapi, kalau orang Melayu yang mempersoalkan sesuatu tentang kebiadaban Cina dan India, maka orang Melayu akan dituduh racist! Mana puak2 pro Human Rights bila isu berkaitan agama Islam dipersoalkan? Contoh mudah seperti isu Murtad... puak2 pro Human Rights inilah yang menjadi nadi kepada dajal-dajal murtad ini.

Melayu dahulu tidak lagi boleh disamakan dengan sekarang.

Melayu dahulu secara automatik akan
mengaku dirinya beriman kepada Islam. Tetapi sekarang adakah ia relevan lagi? Dari 60% orang Melayu di Malaysia (sebagai contoh), mungkin hanya separuh yang beriman kepada Islam. Bakinya? Sama ada si Melayu ini tidak lagi mengamalkan rukun-rukun Islam, ataupun terus Murtad. Ini lah kenyataan.

Sebab itu hak istimewa untuk orang Melayu perlu dikaji semula. Kerana jika dilihat definisi 'Melayu' dalam Perlembagaan Persekutuan, antara yang didefinisikan sebagai Melayu adalah ia BERAGAMA ISLAM. Kesimpulannya, orang Melayu = Muslim. Betul ke?

Sekarang dah tak lagi begitu. Melayu sepatutnya perlu didefinisikan semula sebagai mereka yang berketurunan Melayu dan pada yang sama BERIMAN DENGAN AGAMA ISLAM. Mereka-mereka yang tidak lagi beragama Islam, maka MEREKA BUKAN LAGI MELAYU. Definisi begini baru lah adil kerana mereka yang MELAYU + MUSLIM sahaja yang selayaknya mendapat hak-hak istimewa sebagai Bumiputera seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Apa yang menyebabkan kepada kelam-kabut dalam negara kita sekarang adalah kerana negara sedang berdepan dengan musuh dalam selimut yang bertopengkan Kumpulan Human Rights...kerana mereka ini sebenarnya sedang berusaha untuk menghakis hak-hak orang Melayu Muslim. Mereka tidak peduli tentang Melayu non Muslim...kerana puak-puak Melayu non Muslim sama sahaja dengan mereka...malah bersekongkol dengan mereka. Tidakkah sikap kumpulan ini sama sahaja dengan Yahudi? Contoh yang makin jelas adalah sikap Majlis Peguam sendiri yang sekarang sudah ambil kesempatan untuk berbicara tentang Kontrak Sosial.

Siapa yang bertanggungjawab dan menjadi punca? Sudah tentulah UMNO! UMNO pada dasarnya ingin memperjuangkan kedaulatan Melayu tetapi sudah terlupa mereka telah menghakis keimanan orang-orang Melayu terhadap Islam. UMNO sebenarnya berjuang supaya orang-orang Melayu beriman dengan BANGSA MELAYU, dan bukannya BERIMAN DENGAN ISLAM. Agama mereka hanyalah Islam Hadhari. Maka jadilah mereka ini Melayu Islam Hadhari.

Kemudian, mereka ingin melenting apabila isu Kontrak Sosial dibangkitkan? Mereka lupa mereka lah yang menjadi punca sehingga puak-puan Cina India dan Melayu non Muslim berani untuk mempersoalkan Kontrak Sosial yang sekian lama diasaskan sejak Merdeka lagi. Mereka lah yang menjadi punca Melayu berpecah menjadi dua = Melayu Muslim dan Melayu non Muslim. Maka Melayu sudah semakin lemah dan tak berupaya menentang musuh-musuh dalam selimut itu. Malah, Melayu non Muslim ini yang menjadi antara penyokong kuat mereka. Akibatnya? Musuh-musuh dalam selimut itu telah mengambil kesempatan atas kelemahan Melayu sendiri.

Apabila Pak lah mengumumkan proses peralihan kuasa...ia bukanlah satu penyelesaian kepada isu ini. Hanya satu penyelesaiannya...UMNO PERLU BERUNDUR.

Tidakkah Sultan-sultan perlu menjadi tunjang bagi memayungi Islam? Isu ini bukan lagi isu politik, tetapi ia sudah menjadi isu hak-hak Islam yang semakin terhakis di negara kita. Di mana suara Sultan-sultan dalam isu ini? Kini seharusnya Majlis Raja-Raja perlu lantang bagi menyelamatkan kedudukan Islam di negara kita agar tidak terus pupus dan dihanyutkan UMNO.